Tammikuun Kangasalan Yrittäjä 2021

Joona Rekola ja Henri Murto, Rekolan Biodynaaminen tila

Kuka olet?

Joona Rekola, maanviljelijä Rekolan Biodynaamisella tilalla.

Yritys ja sen tarina?

Rekolan Biodynaaminen tila sijaitsee Kangasalan Heponiemessä. Tila on vanha sukutila vuodelta 1619, yksi Suomen vanhimpia luomu/biodynaamisia tiloja. Rekolassa peltoviljely, Limousin karjanhoito, puutarhaviljely, taimituotanto, mansikanviljely ja yhteistyö asiakaspiirin kanssa muodostavat biodynaamisten periaatteiden mukaisen yksilöllisen ja omavaraisen tilakokonaisuuden.

Tulevaisuus?

Tulevaisuudessa tila tulee jatkamaan korkealaatuisen ravinnon tuottamista, toimimaan luonnon monimuotoisuuden puolesta ja vastaamaan ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin.

Miksi Sinut valittiin Kangasalan Kuukauden Yrittäjäksi?

Luultavasti siksi, että tila on kehittynyt huomattavasti viime vuosien aikana tuotannollisesti sekä toiminut esimerkkinä ravinteiden kierron ja luonnon biodiversiteetin puolesta.

Kuka olet?

Henri Murto, luomuviljelijä Rekolan Puutarhalla.

Yritys ja sen tarina?

Rekolan Puutarha toimii Rekolan biodynaamisella tilalla. Se on suomen vanhin kaupallinen luomupuutarha, jossa luomuvihannesten viljely alkanut vuonna 1973. Vuonna 2015 siitä muodostettiin itsenäinen taloudellinen toimija. Rekolan puutarhalla kasvaa yli 20 eri vihannesta ja kasvista noin hehtaarin alalla. Vuodesta 2019 alkaen toiminnan keskiössä on ollut ns. kumppanuusmaatalousmalli (CSA), joka tuo tuottajat ja kuluttajat lähemmäksi toisiaan, takaa viljelijälle reilun toimeentulon ja työllistämismahdollisuuksia maatalouden alalla.

Tulevaisuus?

Parantaa maata enemmän, kehittää taimituotantoa sekä panostaa entistä enemmän CSA-jäsenten ja maatilan väliseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

Miksi Sinut valittiin Kangasalan Kuukauden Yrittäjäksi?

Raini Kiukas suoritti valinnan ja oletan, että hän arvostaa työtämme ekologisen ruoantuotannon edistäjinä.

Kenet olette valinneet seuraavaksi Kangasalan Kuukauden Yrittäjäksi ja miksi?

Reetta Vuorio, OAC Finland Oy. Arvostan Reetan ja Miikan työtä paikallisena työllistäjänä sekä heidän tinkimätöntä asennetta ekologisten ja käytännöllisten retkeilyvarusteiden tuottajana ja maahantuojana. Lisäksi kunnioitan heidän luontoarvojen priorisointia yrittäjyydessä.